Duchovní boj

Okultismus a duchovní boj

Bůh v desateru říká: Já jsem Hospodin, tvůj Bůh; já jsem tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. Nebudeš mít jiného boha mimo mne. (2M 20,2-3) a o kousek dá: „Jméno jiného boha nebudete připomínat; ať je není slyšet z tvých úst.“ (2M 23,13)

Jiný bůh? – A existuje vůbec nějaký? Pavel píše do Korintu: „Modly ani bohové tohoto světa nic nejsou… jest jen jeden Bůh.“ (1K 8,4)

Žádný jiný bůh kromě Hospodina neexistuje (Iz 45,21), ale za těmi sochami, modlami, amulety, talismany atd. se skrývají určité síly. Něco o tom naznačuje verš: „Nevedeme svůj boj proti lidským nepřátelům, ale proti mocnostem, silám a všemu, co ovládá tento věk tmy, proti nadzemským duchům zla.“ (Ef 6,12, viz též +2Pt 2).

Jsou to duchovní bytosti, které se jedinému živému pravému Bohu vzepřely a teď lidem nalhávají, že mohou pomáhat, ochránit, zachránit. Mají na to různé způsoby. Tvrdí, že nás ochrání před neštěstím, když si na auto podkovu či někam na dvůr domu kolo od vozu, když si dáme pozor na „nešťastnou“ třináctku, když něco zaklepeme na dřevo. Naopak štěstí přináší kominík, čtyřlístek, dokonce i fotbalové týmy si na hřiště nosí své maskoty ve víře, že jim pomohou k výhře. Mnoho lidí věří, že se musíme vyhnout geopatogenním zónám, že pro zdraví a duševní pohodu musíme nasávat energii ze stromů, kamenů, že pomohou některé druhy speciálních masáží, homeopatické léky. Lidé v různých životních situacích hledají budoucnost v horoskopech, u věštkyň, v astrologii… A to nemluvím o otevřeném okultismu jako je komunikace s mrtvými, zvedání stolu nebo pohybování skleničkami.

 

Chtěl bych vyjádřit, že věřím, to všechno existuje a funguje. Podkova chrání před neštěstím, horoskopy nebo jiné předpovědi se plní, maskoty přinášejí štěstí atd.

Nicméně to nepoužívám, nechci používat a nedoporučuji toho využívat – protože to Bůh zakazuje:

„Ať se u tebe nevyskytne… věštec obírající se věštbami, mrakopravec ani hadač ani čaroděj ani zaklínač ani ten, kdo se doptává duchů zemřelých, ani jasnovidec ani ten, kdo se dotazuje mrtvých. Každého, kdo činí tyto věci, má Hospodin v ohavnosti. Právě pro tyto ohavnosti Hospodin, tvůj Bůh, před tebou vyhání ony pronárody… Tyto pronárody, které si podrobíš, poslouchají mrakopravce a věštce, ale tobě to Hospodin, tvůj Bůh, nedovolil. Hospodin, tvůj Bůh, ti povolá z tvého středu, z tvých bratří, proroka jako jsem já. Jeho budete poslouchat. (5M 18,10). „Čarodějnici nenecháš naživu.“ (2M 22,17) „I kdyby se dostavilo to znamení nebo ten zázrak, o němž ti mluvil, když říkal: Pojďme za jinými bohy, které jsi neznal, a služme jim, neuposlechneš slov takového proroka nebo toho, kdo hádá ze snů.“ (5M 13,3-4)

 

Proč to Bůh zakazuje?

Protože původce těchto jevů, jeho autor je zlý, síly to působí, jsou zlé. Znázorním to na příkladu. Jedna paní si v době těsně po sametové revoluci potřebovala vyměnit peníze. Slyšela o jedné ulici v Ostravě, že tam jsou lidé, kteří dávají výrazně lepší kurz. Tak to zkusila. Všechno měla dobře připravené, spočítané, pouličních směnárníků tam bylo dost, a tak si jednoho z nich vybrala. Nabídl ji docela dobrý kurz, se kterým byla spokojena. Peníze vyměnila – a když si je hned na místě přepočítávala, zjistila, že má o pětistovku méně – a směnárník pryč. Tak nějak pomáhají, chrání tyto síly, které se Bohu vzepřely. Nabídnou „lepší kurz“ – ale okradou…

Cílem těchto sil, které se vzepřely Bohu je získat důvěru – a podvést, ďábel chce, aby mu lidé důvěřovali, aby se o jeho praktiky zajímali, aby měl „sledovanost“, aby ho lidé oslavovali, uctívali, slávu a klaněli se mu.

 

Tyto praktiky a metody opravdu fungují, pomáhají! – Ale jak? – pomáhají „vyřešit problém“, „odstraní bolest“, předpovědi se vyplní. Jak to může být zlé, když to pomáhá!

Ďábel něco tají:

Nemluví o hříchu

Při těchto praktikách se neřeší hřích. O hříchu se nikde nemluví, na vině je někdo jiný, nikdo, ty za to nemůžeš, to je osud… Vlastní vinou, výčitkami se nezabývej…
Ďábel totiž potřebuje, aby se o hříchu nemluvilo a hřích se neřešil. Hřích je totiž něco, čím ďábel člověka drží. K tomu je třeba pochopit jeden důležitý verš:

V Kristu máme vykoupení skrze krev jeho, totiž odpuštění hříchů. (Ko 1,14)

Co znamená vykoupení? Vykoupení se týká člověka, který je zaprodaný, který je napříkad až po uši v dluzích, tak to bylo v biblických dobách s dlužníky – stali se otroci. Dnes (stejně jako vždycky) je člověk, který zhřeší otrokem hříchu, otrokem ďábla; je zaprodaný – a protože sám nemá na zaplacení, potřebuje, aby ho někdo vykoupil. Dokud je na člověku hřích, ďábel na něho má nárok.
Ale přišel Pán Ježíš Kristus, zaplatil výkupné (svou nevinnou krev), splatil tak naše dluhy – a správně bychom teď měli být jeho otroky. Kristus na to má nárok. Ale Kristus nám dává svobodu (Ga 5,1.13). Chce sice, abychom mu sloužili, ale ne jako otroci, ale jako svobodní, z vděčnosti, že nás vykoupil. Ale především platí, že máme svobodu.

Ďábel tedy potřebuje, aby na nás zůstal hřích, který je příčina všech problémů, starostí a bolestí. Proto o hříchu, o naší vině, o vyznání, pokání, o odpuštění nemluví. Potřebuje náš hřích – který nás však vede stále hlouběji a zabíjí. Odpuštění hříchů nás zbavuje ďáblovy moci.

 

A jsou i jiné věci, o kterých se u těchto praktik nemluví. Není tam zmiňováno žádné jméno – ďábel potřebuje zůstat v utajení. „To se tak říká…“ – Nedovíte se, kdo to říká, kdo za tím stojí. Ďábel se ukrývá, maskuje, žije ve tmě, nechce být rozpoznán.

Jméno je však velmi důležité. Pán Ježíš se představuje jménem. „V jiném jménu není spása.“ (Sk 4,12) Kdo bude vzývat jeho jméno, bude spasen.“ (Ř 10,13). Když se Pán Ježíš setkává s démony, vyžaduje jejich jméno. („Legie“, L 8,30) Kdykoli se jedná o něco pochybného, je třeba zkoumat, kdo za tím stojí. Pokud se to nedovíte, je to pochybné. A dokonce i když se ďábel bude představovat jako Ježíš. Je třeba trvat na tom, zda je to ten Ježíš, který za mé hříchy zaplatil, prolil svou krev, zemřel a vstal z mrtvých. Kristus vysvobozuje.

 

Bojíte se pověr? Věříte jim?

Bible nabízí řešení: nevěřte, nebojte se jich! Bůh Izraelcům vyčítá neposlušnost, že se bojí tam, kde se bát nemají: „Řekl jsem vám: Já jsem Hospodin, váš Bůh. Nebojte se bohů Emorejců, v jejichž zemi sídlíte. Ale vy jste mě neuposlechli.“ (Sd 6,10)

A na závěr parafrázovaný text z Izajáše 8,19-22: „Řeknou vám: Dotazujte se duchů zemřelých a jasnovidců, kteří sípají a mumlají. Což se lid nemá dotazovat svého Boha? Na živé se má ptát mrtvých? (To mají hledat pomoc u mrtvých místo u živých?) (Vraťte se) K zákonu a svědectví! Což oni neříkají takové slovo, že mu z něho nevzejde jitřní záře? (kralicky: K zákonu a svědectví! Pakli nechtí, nechať mluví vedlé slova toho, v němž není žádné záře,) Lid bude procházet zemí zatvrzelý a hladový. A protože bude mít hlad, rozlítí se a bude zlořečit svému králi i Bohu s tváří pozvednutou vzhůru. Podívá se k zemi, a hle, jen soužení a temnota, skličující ponurost, šerý soumrak, do něhož bude zahnán.

Jsou to aktuální situace: Ptát se na špatné adrese, živit svou duši brakem místo slova, které by zářilo, chodit se zaťatými pěstmi proti vládě i proti Bohu. Izajáš, Bible má odpovědi i pro nás.

Cíl boje: zůstat stát: nepadnout ani neutéct!
Zbraně: Efezským 6,13-18

Diskuse, další otázky:
pokrmy, masáže (Bůh stvořil k užívání); Modlám obětované: Nevěřte!

 

(Jan Vopalecký, kázání Vsetín, 28.6.2009)

Rubriky: Okultismus, Tématické, Vše | Napsat komentář

Na srdci a na ramenou

…Tak bude Áron nosit jejich jména před Hospodinem na obou svých ramenou jako připomínku….Kdykoli bude Áron vstupovat do svatyně, ponese na náprsníku Božích rozhodnutí na svém srdci jména Izraelových synů jako stálou připomínku před Hospodinem. (Exodus 28,12.28)

Když jsme s malými dětmi chodili na výlety, často po mě cestou chtěly, abych je vzal na ramena a nesl. Po delší cestě je bolely nohy a někdy jsem je vzal.

Nejvyšší kněz Aron je předznamenáním Pána Ježíše Krista. Už Aronovo jeho oblečení znázorňovalo, jaký Kristus bude a co bude dělat. Jeho oblečení bylo přesně předepsáno, mezi jeho součásti patřil náprsník a nárameníky. V obojím byly drahocenné kameny a v nich vyryta jména dvanácti izraelských kmenů. Vždy, když šel Aron do Boží blízkosti do svatyně, nesl Izraelce na svém srdci a na svých ramenou.

Když jsme v životě unavení nebo nějak potlučeni, máme skvělého pastýře, který nás vezme na ramena a nese nás jako pastýř ovečku.

Zároveň nás Pán Ježíš nosi na srdci. Ví o nás, má nás rád, přemýšlí o nás a také nás připomíná – přimlouvá se u svého Otce. Nemusíme se cítit jako bezmocné ztracené ovce. Máme dobrého pastýře!

Petr Zeman, asi červenec 1978

Otázka pro zamyšlení:

Co je pro tebe právě teď cennější: to, že tě Pán Ježíš nese na svém srdci nebo na svých ramenou? Proč?

Rubriky: Vše, Život s Bohem | Napsat komentář

Vedení církve

  • Mít co nejvíce aktivních pracovníků, dobrovolných – kteří se podílejí na vedení.
  • Zájem o tuto práci je; například mají ve sboru dlouhou čekací dobu na vstup do kurzu laického kazatele.
  • Vedení spočívá v
    • Kdo vede, má být služebníkem všech
    • Je třeba, aby ten, kdo vede měl pravomoce a mohl je uplatňovat / delegovat
  • Nutnost vzájemně komunikovat – všemi směry
  • Kde na to brát čas? – Je třeba mít stanovené priority. Vždy je ještě mnoho dobrých věcí, které bych mohl udělat, ale na které prostě nemám čas a kapacitu.
  • Jaké jsou priority?
    • Především osobní zbožnost
    • li>a rodinný život
  • Pracovní setkání mají mít prostor pro modlitební chvíli i pro biblické zamyšlení.
  • Vizitace – návštěvy sborů jsou velmi dobrý nástroj. Cílem není najít chyby, ale klady – a posílit je.
  • Změny se dosáhne ne kritikou chyb, ale posílením silných stránek.
  • Změny? – Především formy, hledat formy přiměřené pro 21. století, sem patří například zakládání nových sborů a evangelizace.

(čerpáno z: Idea-Spektrum, květen 2011)

Něco o facebooku

Z Idea 12.10.2011

Funguje jako „Mundpropaganda“ (= šíří se od úst k ústům mezi lidmi)

Když se nabídne dobrý obsah, lidé to rychle začnou vnímat

Je třeba vstoupit do přímého kontaktu s lidmi – per facebook

fb je udělaný tak, aby čl. měl problém odejít

Problémy, soukromí neexistuje, ale mizí potřeba pojmů zpověď, pastýřská péče, řeč těla, osobní kontakt atd.

Rubriky: Praktické, Vše | Napsat komentář

Pokání z toho, že nemám rád

Bůh na několika místech v Bibli říká, abychom ho milovali (z celého srdce, duše, myslí, síly…). A já si uvědomuji, že mě častokrát zahltí jiné věci, jiné zájmy, že na lásku k Bohu nemám čas, prostor, smysl. Měl bych z toho dělat pokání, že? Někdy se mi to stává i v manželství. Život je tak plný, nabitý, něbo na druhé straně zase únavný, že na lásku ke své ženě zapomínám. Nedávno jsem četl o manželích, kteří se denně objemou. Také jsme to zavedli a působí to blahodárně, pomáhá nám to udržovat naši lásku aspoň trochu svěží.

Jsem vděčný za připomenutí (Jozue 23), abych miloval Boha. když Bůh něco chce, věřím, že je to k dobrému. Tak jsem se dnes zase zastavil, abych se zamyslel: Jak vlastně miluji Boha? Jak to mohu projevovat? Tak mu říkám: „Pane Bože, chci znovu prohloubit svou lásku k tobě, nezávisle na tom, jestli z toho něco budu mít; chci tě milovat a žít s láskou vůči tobě. A děkuji, že tím proměňuješ moje srdce i postoje vůči lidem, věcem i dění kolem mě.

Rubriky: Život s Bohem | Napsat komentář

Hospodařit se svěřeným

Podobenství o hřivnách

L19 x Mt 25

Proč to Pán Ježíš vykládá: Lidé v okolí mysleli, že království má být zjevné hned – ale tak to nebylo, Pán Ježíš měl odejít a tímto podobenstvím vyjadřuje, co bude nebo co máme dělat mezitím.

Židé čekali tisícileté království (nazváno tak až ve Zj 20) – týká se Židů.

My jsme ve velmi podobné situaci: Pán Ježíš pro nás není král, ale Spasitel, Zachránce, ženich, manžel – tedy někdo daleko bližší, milejší víc na dosah než král. My jsme nevěsta, čekáme příchod ženicha, svatbu, budeme navždy se svým Pánem.
Král bude soudit, vládnout, udržovat spravedlnost, ale my na soud nepřijdeme, pro nás přijde jako ženich – máme lepší naději.
Nejsme ani družičky (10 panen), ale nevěsta!

Máme tedy čekat – jak? Máme být podnikavi, pilní, připraveni, přičinliví, využívat příležitosti a hlavně ne leniví!

Odcházející král dal každému jednu hřivnu (= 3 měsíční platy), pro nás dnes si pod tím můžeme představit duchovní dary (mluví o nich úseky Ř 12; 1K 12, Ef 4, 1Pt 4)

Co je to hřivna? Je to něco, co není naše, čím se vlastně nemůžeme chlubit a kdybychom se tím chlubili, tak vlastně neprávem. Mohou to být schopnosti, talent, vzdělání, nebo také zděděný dům… Vlastně záleží na tom, jaký postoj máme k věcem, které „máme“. Považujeme je za „naše“, nebo za „nám svěřené“? – Pokud za „nám svěřené“ – což je správnější pohled, pak jsou to hřivny ve smyslu tohoto podobenství.

Co máme s těmi hřivnami dělat: Hospodařte! Využívejte, investujte, nenechávejte to ležet!

Proč jim dal hřivny?
1. Připravoval je nenápadně na vyšší úkol, vyšší poslání. Vychovával je, aby se učili hospodařit se svěřeným, spravovat to a zušlechťovat.
2. Chtěl, aby vyšlo najevo, co je v nich, jaký mají charakter, jaké schopnosti dělat hejtmana, starostu, spravovat jedno, pět, deset měst.

Po čase se vrátil a zavolal si je. První vydělal z jedné hřivny deset hřiven. Král mu říká: „Dostaneš správu nad deseti městy!“ V čem spočívala ta zásluha?
Koho byste tam dosadili vy jako správce kraje, města? – schopného? studovaného? známého a osvědčeného – protože mu důvěřujete!
Tou zásluhou bylo: „Byl věrný!“ – Mohl si něco „ulít“ pro sebe, co by se stalo, kdyby odevzdal 9 hřiven, kdyby řekl: „To nešlo získat víc?“

Proč jeden vydělal deset hřiven a druhý pět?
Zřejmě měli jiné schopnosti, ten druhý neměl takový nápad, takové poradce, rodinnou podporu, zkušenosti, měl jiné vnější okolnosti, prostředí.
Nebo také (teď si dovolím trochu spekulovat): měl větší mzdu pro sebe – nasadil si větší plat, vyšší náklady, měl se dobře – ale výsledkem bylo „jen“ pět měst! V době, kdy byl král pryč, se měl líp než ten, kdo vydělal deset hřiven, víc si dopřával, méně odříkal – ale „ve věčnosti“ dostal jen pět měst.
Odříkání, lehoučké soužení působí velkou zátěž věčné slávy: „2K 4,17  To naše nynější lehké soužení nám totiž působí nesmírně veliké břímě věčné slávy“.

Muž, který vydělal jednu hřivnu, přišel a říká: „Tady máš, co je tvoje.“
Pán Ježíš nechce, abychom jen hlídali svěřené, chce, abychom to rozvíjeli. Nejsme trezor! Král neřekl: „Schovejte mi to!“, ale „Hospodařte!“

Lidé, co jsou jako trezor se bojí! – vrátili vlastně nižší hodnotu. Jako kdyby vám někdo po dvaceti letech vrátil stokorunu – vydanou v roce 1989 – ta už dnes neplatí. Kdysi schovaná hřivna dnes už neplatí!
Nebuďme trezory, ale hospodáři!

Zase mi dovolte hloupou námitku: Pán ho mohl pochválit, že tu hřivnu uhlídal, neztratil, mohl ocenit, že ji neukradl.
Možná je to hodnocení některých lidí v našem okolí: „Jak hospodaří se svěřenými dary?“ – „Nekrade, má je v trezoru, dobře je hlídá!“
Ale nerozvíjí! Odměna za hlídání zní:
„Služebníku zlý a lenivý!“ V Mt 25,30 je dokonce napsáno: „A toho neužitečného otroka vyhoďte do nejzazší temnoty. Tam bude pláč a skřípění zubů.‘“

Bere, co nepoložil? – krade? – Ne! Ale nachází, co bylo ztraceno, zachraňuje zapomenuté, zahynulé, rozvíjí, co je zanedbané.
Josefovi v Egyptě král dal, co Josef neměl. Bůh dává!
Víc se urodí, víc zakázek, lepší cena = Boží požehnání.

Dostat hřivnu je vždycky riziko, napětí, vzrušení, strach, když investuji: možná prodělám. A na druhé straně když neinvestuji: Pán odsoudí.

Bál se – ten strach něco prozrazuje.
Kdo se bojí policie – asi nemá čisté svědomí. Někdo se jí bojí z principu, má přirozený strach z autority.
Záleží na tom, čeho se bojíme! – Jsou lidé, věci, jevy, kterých bychom se bát neměli.
A na druhé straně jsou jiné osoby, věci, kterých bychom se bát měli. A taky záleží na tom, proč bychom se jich měli bát.

Ti první dva se nebáli a byli úspěšní, vydělali, pán byl spokojen.
Ten třetí se bál – a byl špatný, prodělal.
Bible nám mnohokrát říká: „Neboj se!“ – je to povzbuzení i příkaz. Strach máme překonávat důvěrou v Pána. Někteří se mnou budou asi tvrdě nesouhlasit, ale bát se někoho jiného nebo něčeho jiného než Boha je vlastně neposlušnost.

Ještě jedna otázka: Co kdyby vydělával, hospodařil, ale nedařilo by se a přišel by i o tu jednu? – Starý zákon s tím počítal – po 7 letech se zadluženým mělo všechno vrátit.
Starý zákon řeší dokonce i osobní bankrot: takový člověk se dostal do otroctví – a po 7 letech měl možnost odejít – nebo podle vlastní volby zůstat závislý, sloužit – v pokoji, v pohodě – u dobrého pána. V Izraeli bylo jiné otrokářství než v Řecku a Římě, než jak jsme se učili v dějepise.
Pracovat musel, ale nemusel se o nic starat – dostal najít, napít, oblékli ho, byl zabezpečen. – A mohl milovat svého pána.

Kolik hřiven měl nakonec ten, kdo vydělal deset hřiven? – Dvanáct! – Jednu původní, vydělal 10, dostal jednu: Kdo má, tomu bude dáno, kdo říká, že nemá, tomu bude vzato i to, co (se mu zdá, že) má.

Shrnutí:

Co jsou tvoje dary? v čem je tvoje síla, tvůj potenciál, tvoje možnosti? Co ti dal Pán?

Nebuď trezorem, ale rozvíjej to.

Neboj se!

Rubriky: Biblické | Napsat komentář

Co Bohu dělá radost

Vycházím z příběhu marnotratného syna (Lukáš 15).

Když pastýř najde ztracenou ovci – tak ji přijme, raduje se, svolá sousedy a radují se všichni.
Když najdete ztracenou vkladní knížku na 100000 (inflace) tak svoláte celou rodinu, možná i sousedy, uděláte hostinu a radujete se.
Když se vám odcizí syn a zase přijde, tak se radujete, oblečete ho, dáte mu najíst a radujete se, že zase přišel.

1. Jedna věc je proces návratu syna, čím vším musel projít, aby přišel zpět. Otec říká, že syn zemřel = vzal si majetek, zmizel i s majetkem, přestal komunikovat – čím se to lišilo od toho, kdyby zemřel? – Snad nadějí, že ho možná tady na zemi ještě uvidí.
1a. Synova cesta dolů až k: „neměl nic“ a „přišel sám k sobě“.
1b. Synova cesta nahoru

2. Druhá věc je proces přijetí syna do domácnosti. Aplikace v našem sboru:
Starší bratr má pravdu v tom, že ten mladší si to nezaslouží.
A co ten starší bratr? – ano, zaslouží si být doma, být synem svého otce… ?
Ale proč mu otec nikdy neudělal oslavu? – Na to otec neodpovídá. Být v domě svého otce je normální, to je důvod k trvalé radosti, vděčnosti, každý den mít co jíst, pít, kde spát, být v teple…
Ale návrat mladšího syna působí větší radost! Pokání je důvod k radosti!
Co je pro nás důvodem k radosti: Být hodný, ctihodný, chovat se slušně, být dobrým věřícím?
L15 zdůrazňuje, že větším důvodem k radosti je návrat hříšníka!

To neznamená, že bychom se měli chtít stát marnotratnými syny, že bychom měli začít hřešit. I ten starší bratr měl z čeho činit pokání, ze svého postoje, z pýchy, spokojenosti sám ze sebou – z toho, že neměl radost z bratrova pokání. – Pán Ježíš napřed nad postojem farizeů krčí rameny: nedali se Janem pokřtít, protože nepotřebovali pokání; PJ jim říká, že nepřišel volat spravedlivé – ale v závěru jim říká Běda! – Protože to jejich vědomí spravedlnosti je přivedlo k hříchu přetvářky. „Dělejte, co říkají, ale nedělejte, co dělají!“ – Dobře mluvili, špatně jednali!

Chceme se jako sbor radovat: radujme se z pokání hříšníků.
K nám do sboru přicházejí noví lidé. Vítám je, jsem rád, že přicházejí, ale pro mě je to málo. Důvodem k radosti je jejich pokání.
Evangelia o tom také moc nemluví. Čteme pouze, že lidé přicházeli, poslouchali ho, že Pán Ježíš je přijímal, jedl s nimi a oni ho poslouchali.
Kdo z nich činil pokání – o tom je zmínka jen sporadicky – vidíme to tady u marnotratného syna, bylo to u hříšné ženy v domě farizea, ale jinak si Pán Ježíš docela i naříká na nedostatek pokání (Jeruzaléma, možná je to na adresu farizeů…)
Dnešní doba spoustu klasických hodnot nezná – neví například, co je to autorita policie, velitele, krále, ale nezná ani pokání.
Marnotratný syn například nepřišel s postojem: „Tati, dáš mi najíst, že?“ – Věřím, že tatínek by mu najíst dal, ale nevystrojil by pro něho takovou hostinu.
Kolem Pána Ježíše chodilo plno lidí, kteří se o něj jen zajímali, není popsáno, jak hluboké pokání činili nebo jestli vůbec činili pokání. To je otevřené. Jisté však je, že když kdokoli činí pokání, tak je z toho radost – i u toho kajícího člověka i v jeho okolí.
Chodili za Pánem Ježíšem i lidé, kteří se chtěli zalíbit, ale bylo to falešné pokání? kteří se přetvařovali? – Ano, přicházeli a Pán Ježíš je odhalil: „Co mám dělat, abych získal věčný život?“
Přišel nějaký falešný kajícník? „Pán Ježíš je prokoukl, poznal jejich zlý úmysl“ (daň, Mt22,15)

Řeknu vám z osobní zkušenosti: větší radost z toho, že přicházejí lidé, mám z toho, když hříšník činí pokání. A cítím, že této radosti nám ve sboru chybí. Vnímám tady málo pokání. Asi k tomu nevybízíme. Klademe na to malý důraz při vyučování, v osobních rozhovorech. Pro Ducha svatého je přirozené, že obviňuje svět, hříšníky, aby činili k pokání.
A tak máme v sboru málo radosti (ve smyslu L 15,32).
A pokání není něco, co se týká jen nových lidí – týká se to i nás, věřících, kteří do sboru už dlouho chodíme – starší bratr se neměl z čeho radovat, nebylo proč zabít kůzle, – protože nepotřebují pokání – to je normální, není důvod ke zvláštní radosti, ale v nebi se radují andělé, když někdo činí pokání.
Co můžeme ve sboru udělat pro to, abychom více byli svědky pokání?

Jak se chováme, když k nám přijde někdo, kdo činí pokání? – Nemáme tendenci to zpochybňovat: „Ále, ten to jenom hraje?“ Možná je to chyba, že si nevážíme ani náznaků pokání. A dotyčnému pomoci k hlubokému pokání.
Asi to chce lepší vyučování vedoucí k pokání.
A dále: jak jsem já osobně připraven činit pokání:
a) sám před Bohem
b) mluvit o tom před druhými, před sborem

Chceme se radovat? – potřebujeme pokání!
Chceme andělům dělat radost? – činit pokání!
Co můžeme pro to udělat? – Starší bratry máme, řekl bych, že nám chybí otcové, lidé se srdcem otce, ke kterým se hříšníci odhodlají vrátit, i když si to nezaslouží.
Starší bratr hlídá, dbá na to, aby v domě nebylo nic hříšného, dbá na čistotu, sám pro to dělá maximum a daří se mu to – ale postrádá pokání, postrádá postoj otce, člověka, ke kterému by kající hříšník mohl přijít.

Rád bych, aby zde bylo více otců, ke kterým je možné přijít, svěřit se mu, vrátit se k Bohu. Otců, kteří pochopí, přijmou.

Co chtěl Pán Ježíš?
1. Milosrdenství chci a ne oběti
2. Nepřišel jsem volat spravedlivé, ale hříšné k pokání.

Opravdové pokání působí opravdovou změnu: L5,1-11: Petr (řekli bychom až nepochopitelně) činí pokání – přiznává Pánu, že je hříšný – a Pán na to reaguje slovy: Od nynějška budeš lovit lidi – a dostává nový celoživotní úkol.
Toužím po pokání, svém i druhých. Pokání není pocit méněcennosti, neznamená to mít neustálé výčitky. Pokání není odtrpět si trest za to zlé, co jsem udělal.
Pokání znamená změnit smýšlení, postoj, pokořit se.
Znamená to přiznat všechno zlé, vyjádřit, že mi to je líto
a rozhodnout se, že už to nechci dělat.
prosit o odpuštění a věřit, že Kristus opravdu odpouští.
Na to Bůh reaguje odpuštěním a tím, že nám dává novou přirozenost a Ducha svatého, který nám dává sílu žít nově a nevracet se k hříchu.
Nový život není naše silnější vůle, ale život z Boží moci
Pokání znamená přiblížit se k Božímu srdci. I moje vlastní pokání přinese radost mě osobně.
budu moct prožívat radost z toho, že mě Bůh přijímá, že mě přijímají druzí, že se měním do podoby, jak mě chce mít Bůh.
A tak se ptám: „Co způsobí více radosti v našem sboru?“
Jenda Vopalecký, 14.8.2011

Rubriky: Biblické | Napsat komentář

Něco udělej

Jestliže ti je jasné, že máš něco udělat, tak to udělej.

Povídal jsem si s jedním přítelem, dostali jsme se i na osobnější témata, kdy mi přiznával, že to v životě pokazil, že už nemá čistou minulost a díky tomu vnímá určitá omezení v tom, co by mohl dělat.

Když jsme povídali dál, dospěli jsme k tomu, že pro každého člověka, tedy i pro křesťana vždy existuje možnost prosit o odpuštění, vyčištění minulosti – a pak začít znovu.  Nebylo to pro něho nové. Souhlasil: „Já vím, to bych mohl.“

Nevím, jestli v tom něco udělal.

Udělej teď hned, co udělat můžeš, co je ve tvých silách – ale nepočítej, že to celé zvládneš sám, čekej na Boží zásah, na zázrak. Jak přivolávat zázraky? – Udělej, co můžeš! Ale ne že to dělá „spravedlnost“, náhoda, princip – ale uznávej, že je to Boží požehnání, pomoc, ale i když Bůh zázrak neudělá, uvědomuj si, že je v tom nějaký Boží záměr.

Příklady:
Nasycení pěti tisíc: učedníci dali těch pět chlebů, které se jim podařilo sehnat = udělali, co mohli, dali, co měli – a Pán Ježíš se postaral o zázrak.
Nemocná žena s krvácením: Jediné, co mohla udělat, bylo přijít k Pánu Ježíši, dotkla se lemu jeho šatů, Pán Ježíš si toho všiml, udělal zázrak a uzdravil ji.

Rubriky: Praktické | Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Něco udělej